loreal

loreal

لورئال اس.ای. (به فرانسوی: L'Oréal S.A.) شرکت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی چندملیتی فرانسوی است، که به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم آرایشی در جهان شناخته می‌شود.

شرکت لورئال در سال ۱۹۰۹ توسط شیمی‌دان فرانسوی؛ اوژن شولر در شهر پاریس تأسیس شد؛ و امروزه دامنه گسترده‌ای از محصولات آرایشی و بهداشتی را تولید می‌کند و تمرکز اصلی آن بر توسعه محصولاتی چون رنگ مو، کرم‌های مراقبت از پوست و ضدآفتاب، لوازم آرایشی، عطر و ترکیبات معطر، همچنین پژوهش در زمینه‌های مهندسی بافت، درماتولوژی و تولید داروهای شیمیایی معطوف می‌باشد و در حوزه فناوری نانو دارنده بالاترین شمار ثبت اختراع در ایالات متحده است.

دفتر مرکزی لورئال در حومه شهر پاریس، در کلیشی، او-دو-سن قرار دارد. بخشی از سهام این شرکت در بازارهای بورس یورونکست و بورس فرانکفورت مبادله می‌شود. فرانسوا بتانکور می‌یر با در اختیار داشتن ۳۱٪ از سهام و شرکت نستله با مالکیت ۳۰٪، اکثریت سهام لورئال را در اختیار دارند. این شرکت مالک برندهایی چون لنوین، لانکوم، گارنیه، میبلین، بادی شاپ و دیزل می‌باشد.

در سال ۱۹۰۷ یک شیمی‌دان جوان فرانسوی زاده آلزاس؛ به نام اوژن شولر، رنگ مویی بنام اورئال (به فرانسوی: Auréole) که اولین رنگ موی شیمیایی جهان بود را ابداع کرد. او یک سال بعد با تکیه بر این نوآوری، فعالیت تجاری خود را با نام «شرکت رنگ موی بی‌ضرر فرانسوی» پایه‌گذاری کرد، که بعدها نام شرکت به لورئال تغییر یافت.

این شرکت در ابتدا به صورت تک‌نفره هدایت می‌شد. اوژن برای درست کردن رنگ مو از خواب شبانه گذشته بود و روزها هم برای فروش محصولات خود به آرایشگاه‌های پاریس سر می‌زد. کم‌کم مرحله تثبیت کمپانی لورئال آغاز شد. در سال ۱۹۰۹ اوژن موفق شد از یک شرکت سرمایه‌گذاری، وام مختصری بگیرد که با آن توانست هم یک آپارتمان بزرگ‌تر اجاره کند و هم اولین کارمند شرکت را استخدام نماید. او همچنین در یک مجله مخصوص آرایشگاه‌ها شروع به تبلیغ برای محصول جدید خود کرد. در سال ۱۹۳۴ لورئال آنقدر بزرگ شده بود که توانست شرکت فرانسوی مونسارون را بخرد. این موقعیت برای اوژن عرصه بسیار مناسبی را فراهم کرد، تا بتواند دومین نوآوری بزرگ لورئال یعنی اولین شامپوی بدون صابون را ارائه نماید. با این حال او به جای اینکه این کالای جدید را شامپوی لورئال بنامد، به آن یک نام تجاری جدید یعنی دوپ (به فرانسوی: Dop) بخشید.

در سال‌های بعد خرید شرکت‌های موجود و به وجود آوردن نام‌های تجاری جدید در رسته‌های متفاوت کالا، الگوی کاری شرکت لورئال شد؛ مثلاً در دهه ۱۹۶۰ میلادی شرکت‌های لانکوم و گارنیه را خرید و شرکت برند عطر «گای لاروش» را به وجود آورد. هنگامی که لورئال در سال ۱۹۹۶ شرکت میبلین را به مبلغ ۷۵۸ میلیون دلار خرید، آگاهانه بر اصلیت آمریکایی آن تأکید ورزید و زیرمجموعه‌های جدیدی به آن افزود. این استراتژی کارساز بود. فروش میبلین تا سال ۲۰۰۳ دو برابر شد و امروزه نسبت به قبل از زمان واگذاری به لورئال در خارج از ایالات متحده آمریکا، نام تجاری بسیار بزرگ‌تری است.

در سال ۲۰۰۶ لورئال شرکت آرایشی بادی شاپ را به مبلغ ۶۵۲ میلیون پوند خریداری کرد. بادی شاپ در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت تابعه لورئال محسوب می‌شود. در ۲۸ ژوئن ۱۹۹۹ مجله بلومبرگ بیزنس‌ویک در مقاله‌ای با عنوان «لورئال، زیبایی یک برندینگ جهانی» رمز موفقیت شرکت لورئال را توانایی آن در شناساندن جذابیت فرهنگ‌های متفاوت، در قالب محصولات گوناگون دانست. نکته جالب در مورد لورئال این است که از ضربه خوردن از خودش نمی‌ترسد. از آنجایی که این شرکت نام‌های تجاری بسیاری در بازارهای مشابه دارد خطر این که هر کدام از آن‌ها فروش دیگری را تحت‌الشعاع قرار دهد بسیار زیاد است. امروزه، برندهای زیرمجموعه لورئال آنقدر رشد کرده‌اند که بزرگ‌ترین رقیب خودش هستند.

فتر مرکزی لورئال در حومه شهر پاریس، در کلیشی، او-دو-سن، فرانسه قرار دارد. این سازه، در دهه ۱۹۷۰ ساخته شده‌است. در حال حاضر ۱٫۴۰۰ نفر از کارکنان لورئال، در این ساختمان مستقر هستند. این ساختمان همچنین، بزرگ‌ترین سالن آرایش جهان را در خود جای داده‌است. در سال ۲۰۰۵ در این سالن در حدود ۹۰ آرایش‌گر و بیش از ۳۰۰ کارمند اشتغال داشتند. دفاتر مرکزی لورئال آمریکا نیز در شهرهای نیویورک و برکلی هایتس، نیوجرسی مستقر می‌باشند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد